Socioøkonomisk status
Hovedideen bag de gældende politiske aftaler er, at folkepensionsalderen på sigt reguleres i samme takt som levetiden.
Dette betyder, at øget levetid medfører en kraftigere stigning i folkepensionsalderen end forudsat i DREAMs basisfremskrivning. De politiske aftaler giver dog først mulighed for yderligere opregulering af pensionsalderen fra år 2055.
På trods af den stigende levetid i det alternative scenarie, så medfører den kraftigere stigning i pensionsalderen, at forholdet mellem antal uden for arbejdsstyrken og antal erhvervsaktive på langt sigt forbliver på nogenlunde samme niveau som i grundfremskrivningen, jf. figur b) ovenfor.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Stigning i antallet af ældre øger de offentlige udgifter til sundhed og ældrepleje i forhold til grundfremskrivningen. Samtidig øges de offentlige udgifter til indkomstoverførsler.
Øget pensionsalder medfører en beskæftigelsesstigning, som vurderes at forøge BNP i forhold til DREAMs grundforløb.
Samlet set forværres den primære offentlige saldo som andel af BNP, jf. figur c). Derved forværres den finanspolitiske holdbarhedsindikator med 0,4 pct. af BNP svarende til en forværring af det primære budget på 8,4 mia. kr. årligt.