Forløb gennem uddannelsessystemet
En persons forløb gennem uddannelsessystemet illustreres ved at betagte, hvor stor en andel i hvert alderstrin mellem 15 og 35 år, som er under uddannelse, jf. figur 1.
Som 15-årige er langt de fleste i gang med grundskolen, som typisk afsluttes i 16–17-års alderen. Umiddelbart herefter påbegynder størstedelen en ungdomsuddannelse. Når den er færdiggjort, forlader en del uddannelsessystemet for i stedet at indtræde i arbejdsstyrken. Enten af mere permanent varighed, hvis man for eksempel har færdiggjort en erhvervsuddannelse, eller af midlertidig varighed i tilfælde af studiepause.
En del fortsætter dog direkte fra ungdomsuddannelse på en mellemlang videregående uddannelse, for eksempel en professions- eller universitetsbachelor. De mellemlange uddannelser færdiggøres typisk som 22–25-årig, hvorefter man enten indtræder i arbejdsstyrken eller påbegynder en lang videregående uddannelse (for eksempel en kandidatuddannelse). Lange videregående uddannelser færdiggøres fra midt i 20’erne.
Som 30-årige er langt de fleste ude af uddannelsessystemet. En mindre del fortsætter med en forskeruddannelse.
Uddannelsesadfærd
De seneste årtier er befolkningens uddannelsesadfærd ændret markant. I dag uddanner de unge sig mere, end det tidligere har været tilfældet. Figur 2 viser, hvor stor en andel af de 17-35-årige, der er under uddannelse. Andelen er steget fra godt 20 pct. i begyndelsen af halvfemserne.
Umiddelbart i årerne op til og under finanskrisen var udviklingen unormal (startende omkring 2005 og frem til 2012). Op mod krisen stagnerede andelen under uddannelse, da gode jobmuligheder afholdt unge fra at søge ind på en uddannelse. Under krisen stiger uddannelsestilbøjeligheden, hvilken kan betragtes som en tilbagevende til normalen fra en historisk set lav uddannelsesaktivitet op til krisen. En udvikling der blev hjulpet på vej af den af krisen forårsagede forværrede jobsituation.
Efter 2015 ses et fald i andelen af 17-35 årige, der er under uddannelse. Dette skyldes især et faldende antal studerende på erhvervsuddannelserne. Samtidig er tilbøjeligheden til at påbegynde en uddannelse stabil. Dette forventes ikke at ændres i fremskrivningen, hvorfor andelen af studerende ventes at være nogenlunde stabilt fremadrettet.