Notatet vurderer den samfundsøkonomiske effekt af samkørsel. Analysen foretages ved hjælp af DREAMs generelle ligevægtsmodel REFORM. En generel ligevægtsmodel (CGE-model) gør det muligt at inddrage mange faktorer på en gang: effektiviseringsgevinster, konkurrence med eksisterende sektorer, omfordeling mellem forbrugere og effekt på de offentlige finanser.
Motivationen for denne analyse er ikke at bestemme hvor stort samkørsel kan blive i Danmark, men at beregner de samfundsøkonomiske effekter ved en given udbredelse af samkørsel.
Effekten af en stigning på 1 mia. i forbrugernes udgifter til samkørsel analyseres. Det ses at forbrugernes velfærdsmål (det såkaldte EV-mål) vokser med 2,7 mia. kr. Denne betydelige velfærdsgevinst skyldes den effektiviseringsgevinst, der primært kommer fra de lavere priser på transport, som samkørsel giver anledning til. I et alternativt eksperiment vurderes det hvad der ville ske hvis prisen på samkørsel vokser i forbindelse med den større udbredelse. Her fås en noget mindre velfærdsgevinst på ca. 0,5 mia. kr. og en stigning i mængden af samkørsel der kun er ca. 25 pct. af mængden af samkørsel i det første eksperiment.